Ekipaget

Ekipaget

Mover - Installation


Förpackningen

Allt som behövs för installation kommer i en förpackning på ca 30 kg.

 Allt ligger väl packat i lådan, även det installations materialet som normalt inte ingår i Trumas kit.
Extra materialet består av en huvudbrytare, kabelskyddsslang och tätningsmedel för golvgenomföringen.

Tillbehör

Vissa chassier kräver special tillbehör men inte för vårt.
För att få reda på om man behöver något monterings tillbehör så står det i manualen som går att ladda ner från Trumas hemsida.

Manualen

Manualen har 96 sidor varav 12 på svenska.
 En (1) sida beskriver den mekaniska installationen.
Tre sidor beskriver den elektriska inkopplingen.
Tre sidor med bruksanvisning
Resterande är säkerhet och special tillbehör

Platsval

Mover® XT för en axel monteras företrädesvis framför axeln. Under speciella omständigheter (t.ex. platsbrist) är montering även möjlig bakom axeln.

Verktyg

Nödvändiga verktyg och hjälpmedel För montering
  • Liggunderlag
  • Hylsor 8, 10, 13, 17 mm
  • U ring nycklar 8, 10, 13 och 17 mm
  • Insexnyckel 4
  • Torx 25
  • Momentnyckel (3,5 – 50 Nm)
  • Kabelavbitare
  • Borrmaskin
  • Borr  5, 22 och 25 mm Ø
  • Talmeter
  • Stor och liten polygrip
  • Vattenpass
  • Stjärnskruvmejsel
  • Strips 125 och 350 mm
  • Eltejp och markerings tape
  • Krympslang slang
  • Butyl

Mekanisk installation

(1 timme)

Placeringen kommer att vara framför axeln.

Två motorenheter och ett fyrkantsrör är det enda delarna
Infästningen till chassit sitter monterad på motorenheterna vid leverans från fabrik.


Sticker in fyrkantsröret i den ena motorenheten och hänger upp det på chassit.
Där efter sticker på den andra motorenheten på fyrkantsröret och häger upp det.



Då var allt på plats, nu skall det bara justeras in.
Drivrullen skall ligga 20 mm från däcket och däcket skall täcka hela drivrullens bredd, i vårt fall så kom movern 10 mm från den röda stötdämparen.

Då var det bara att spänna fast allt och kolla så det fortfarande är 20 mm till däcket. 20 mm mall medföljer movern, så det är lätt att kolla det måttet.



Allt mekaniskt arbete kunde göras utan att hissa upp vagnen.

El installation

(3 timmar)

Börjar med att trä in kablarna i skyddsslang, och fäster dessa längs fyrkantsröret.
För att komma åt mitt under vagnen så veva vi upp stödbenen bak och lade 150 mm klossar under stödbenen fram och veva ned de främre stödbenen så att bakändan på vagnen nästan tog i marken, så kunde vi krypa under utan problem.

Lite slack ute vid motorerna, om de skulle röra sig så sträcks inte kablarna.

Nu vet vi hur långt bort centralenheten kan sitta (kablarna måste ju räcka dit)

Kontrollerar så det inte finns något golvvärmerör där det skall borras.
Vi satte på värmen och kände på golvet, det känns ganska tydligt var golvvärme slingorna ligger.

Börjar med att borra ett 5 mm hål för att se om det blir som vi tänkt.






Därefter borras det med ett 25 mm borr och kabelskyddsslangen dras upp genom hålet.

Sen kopplas kablarna in i centralenheten och enheten skruvas fast.

En kabel dras fram till dragstången för inkoppling till ett säkerhets uttag, som kabeln som normalt kopplas i bilen skall sitta i för att movern skall fungera.


Ett 22 mm hål borras för montering av huvudbrytare. (den röda nyckeln på bilden)
Kablarna mellan batteri och centralenhet via huvudbrytare kopplas in.

Till sist så tätades det på utsidan mellan kabelskyddsslangen och golvgenomgången med rikligt av butyl.

Test körning

Motorernas rotation kontrolleras först utan att de ligger an mot däcken.
Sen kontrolleras den automatiska tilläggningen mot däcken.
Där efter så kan man provköra den kompletta installationen,

Helt extrem bra precision!
Går att köra väldigt långsamt och upp till ca 170 mm per sekund helt steglöst.

Tänk på!

Även om det är 12 volt så är strömmen hög, 150 Ampere säkring.
Skydda kablarna så mycket det går med slang.

---------------------------------------------------------------------------------------------

2 kommentarer:

Niclas sa...

Hej,
Bra och utförlig instruktion!
Har dock några frågor...
1. Bytte alt. komplettera med extra batteri?
2. Vilken batterityp, styrka etc.? Intressant även om du inte bytte eller kompletterade. =)
3. Använder du "original" eller eftermonterad laddare, typ Ctech?
4. Har din vagn M-chassi, behövdes då andra fästplattor?

Ha en bra dag!
/Niclas

Mats sa...

Hej,
1. Vi bytte inte batteri, inget extra heller bara "original" batteri.
2. Vi kör med Exide fritidsbatteri på 72Ah.
3. Original laddare, fabrikatet är Mascot och jag tror den är på 20A.
4. Inget M-chassi och inga fäst plattor.

M-chassi är förberett för Al-Ko Mammut mover, det är bara ett hål i chassit så fyrkantsröret kan gå rakt igenom utan att förändra markfrigången. Dessa hål stämmer inte med Truma Mover, där får fyrkantsröret gå under chassit.

Vi har haft denna mover ett antal år nu och den är underbar. Vi kommer in var som helst. Många som är imponerade över hur lätt vi kopplar vagnen till bilen, vi backar sällan bilen till vagnen utan kör vagnen till bilen. Något som också är väldigt smidigt är när vagnen skall ställas i våg i sidled, bara att lägga fram kilen vid ett av däcken och sen smyga upp vagnen med movern samtidigt som man tittar på vattenpasset. Batteriet i vagnen har aldrig tagit slut, men det har batterierna i fjärrkontrollen gjort vid ett tillfälle och då hade vi tur att batterierna till TV:ns fjärrkontroll passa. Nu har vi alltid tre AAA batteri med oss i reserv. Om vi någon gång kommer att byta vagn så flyttar vi över movern.

//Mats